شنبه، 8 اردیبهشت 1403

عضو شورای عالی نظام پزشکی:

سلامتی و پویایی جامعه در گرو تأئید تعرفه های پزشکی در هیأت دولت است

  • 17 بهمن 1402
  • 09:38
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
سلامتی و پویایی جامعه در گرو تأئید تعرفه های پزشکی در هیأت دولت است
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه امروزه نقل تمام محافل سلامتی از افزایش تعرفه سلامت است، گفت: تعرفه سال 1403 بر اساس چاره زنی و خط قرمز بودن اقتصاد سلامت در شورای عالی سلامت با افزایش 46% تعیین و مصوب شد ، حال چشم امید اقتصاد دان سلامت به برنامه بودجه و هیأت دولت است که با تصویب این حداقلی سلامتی جامعه را پویا کنند .

 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ دکتر بهنام عباسیان در ادامه افزود: همه کارشناسان به این مساله اذعان دارند که تورم در اقتصاد سلامت بالای 70% است چرا که سلامتی آحاد مردم نیاز به تجهیزات دارد و افزایش قیمت ارز خود حاکی از این امر است. همانگونه که کارشناسان، سلامت را محور توسعه پایداری اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع بشری قلمداد می کنند و اهمیت ویژه ای در زیرساخت مختلف جامعه دارند سلامتی افراد جامعه علاوه بر منابع شخصی نیاز به منابع اجتماعی  دارد .

وی با بیان اینکه ارتقا سلامتی بهداشت نوعی توانمندی است که به زندگی انسان ارزش می بخشد، عنوان کرد: طبق قانون اهمیت بهداشت یک حق اساسی برای زندگی است در این میان تولید کنندگان سلامت جامعه پزشکی است. که در این سال‌ها برای ارتقاء سلامت چه در کرونا و چه پس از آن بعنوان سربازان جان بر کف بوده اند و همواره از جان مایه گذاشتند ولی متاسفانه این جامعه خدوم همیشه مورد تاخت و تاز ناجوانمردانه کسانی بوده که خود مفهوم سلامتی را نمی‌دانند. 

به گفته دکتر عباسیان؛ در واقع طبق قانون در افزایش سلامتی آحاد مردم در یک سو تولید کنندگان سلامت هستند و در سوی دیگر انواع منابع ترمیم مالی هزینه های سلامت که شامل مشارکت بیمه های اجتماعی (بیمه های پایه) دولت و سازمان مالیاتی و بیمه های خصوصی طبقه بندی می‌شود که متاسفانه در این سال‌ها تمام فشار فقط برجامعه پزشکی است. این پزشک است که باید جور ناتوانمندی بیمه ها و نهادهای دیگر را به دوش بکشد که نتیجه ی این همه ندانم کاری و غفلت باعث مهاجرت پزشکان برای بدست آوردن حداقل های زندگی است.

دکتر عباسیان اذعان داشت: همه میدانیم که یک پزشک هم حق زندگی دارد، امروزه در صدا و سیما و وزارت متبوع به ناهنجاری های اخیر روحی روانی که بر پزشکان بخصوص قشر جوان حاکم است اشاره نمی‌شود، و دلیل را جویا نمی شوند که چرا یک پزشک باید احساس نا امنی اجتماعی کند؟ چرا نباید مستقل باشد؟ چرا باید متخصصین هنوز سربار خانواده های خود باشند و نتوانند پس از گذر 12 سال زحمت و تلاش و تحصیلات آکادمیک تشکیل خانواده دهند؟.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه امروزه در صدا و سیما و وزارت متبوع به ناهنجاری های اخیر روحی روانی که بر پزشکان بخصوص قشر جوان حاکم است اشاره نمی‌شود،گفت : مسائل جامعه پزشکی واقعیت های تلخی هستند که باید هیأت دولت مقتدرانه به آن ورود کند و سعی کند با افزایش حداقلی 46% موافقت کند و به آحاد جامعه اطلاع رسانی کند که هزینه تمام شده سلامت بیش از این است و پزشکان سوبسید می‌دهند در غیر اینصورت مکانیزم اقتصاد سلامت نه تنها در بخش خصوصی بلکه در مراکز دولتی هم به بن بست می‌رسد .

 

 

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.